«نود» تکرار نمي شود
دانلود فیلم و اهنگ
***مطالب جالب***


دوستان
موضوع: <-PostCategory->

  دیدنی های امروز ارسال برای دوستان

«نود» تکرار نمي شود

جام جم آنلاين: شبي از شب‌هاي سال 1378، برنامه‌اي به همت يك جوان روي آنتن رفت كه بنا بود به تحليل و بررسي حاشيه‌هاي فوتبال ايران بپردازد.

آن شب، هرگز به ذهن ما مخاطبان و شايد حتي به مخيله خود آقاي گزارشگر خطور نمي‌كرد با تداوم اين برنامه پس از 13 سال، اكنون بتوانيم بگوييم «نود» نه فقط فوتبال كه جامعه ايران را تحت‌تأثير قرار داده است.

رخدادهايي كه گستره وسيع اجتماعي دارند، هميشه با خود پيامدهايي پيش‌بيني و انديشه نشده به همراه مي‌آورند؛ پيامدهايي كه در برنامه‌ريزي‌ها و پيش‌بيني‌هاي اوليه قابل تصور نبوده‌اند.

برنامه‌ريزان مي‌كوشند تا حد امكان از وسعت و تأثير اين پيامدهاي پيش‌بيني نشده بكاهند، چرا كه پيامدهاي ناشناخته ممكن است آسيب‌هايي ناشناخته نيز به دنبال داشته باشند، اما پيامدهاي ناخواسته نود براي جامعه ايران، در مجموع مثبت و مطلوب بود.

برنامه‌اي كه قصد داشت به فوتبال و حاشيه‌هاي هميشه جذابش بپردازد به مرور زمان، راه تازه‌اي را در برابر جامعه ايران گشود. پنجره‌اي تازه‌ باز كرد كه چشم‌اندازي نو و ناآشنا را نشان مي‌داد و رسانه، قدرتش را به رخ همگان كشيد.

نود به ما ياد داد دنياي ديگري وجود دارد؛ دنيايي كه قدرتمندان و ثروتمندان نمي‌توانند براحتي كنترلش كنند، بلكه برعكس، صاحبان قدرت در آن به چالش كشيده مي‌شوند و به پرسش‌هاي آدم‌هاي معمولي جامعه «بايد» پاسخ دهند.

با اين برنامه، فضايي ايجاد شد كه ما توانستيم از آنها كه دور از دسترسمان بودند، بپرسيم «چرا؟». فضايي كه جامعه‌شناسان به آن حوزه عمومي مي‌گويند، به رسميت شناخته شد، آن هم با يك برنامه تلويزيوني و حول و حوش موضوعات مربوط به فوتبال.

آشنايي مردم ايران با فضاي گفت‌وگوي آزاد از طريق برنامه‌اي كه به فوتبال مربوط است، در نگاه اول كمي عجيب و غريب به نظر مي‌رسد، اما حوزه اين رشته ورزشي، شايد بهترين فضا براي تمرين گفت‌وگوي متقابل، پاسخگويي كسي كه مسووليت دارد و آزمودن تحمل و بردباري در برابر مخالفت بود.

فوتبال مورد توجه ميليون‌ها ايراني است و ميليون‌ها نفر تحولات اين رشته ورزشي را روز به روز دنبال مي‌كنند و خلاصه ميليون‌ها نفر مي‌توانند درباره آن اظهارنظر كنند.

مردم در جريان هستند، آنها مي‌دانند و «نود» كمك‌شان كرد بيشتر از متن و حاشيه فوتبال مطلع شوند. اين برنامه، زبان گوياي مردمي شد كه پيش از آن، حرفشان را كمتر شنيده بودند.

پيش از نود، تصوري كه از برنامه‌هاي گفت‌وگومحور تلويزيون داشتيم، مناسب نبود؛ يك چهره يا يك مقام مسوول در يك سوي ميز و آن سو، فردي كه به او مجري مي‌گفتند، گوش به فرمان و مطيع، آماده تأييد كردن هر چه مهمان برنامه بگويد و ادعا كند.

با اين برنامه دوره تك‌گويي آنهايي كه خود را محق مي‌دانستند و عادت به گفتن داشتند و شنيدن آزارشان مي‌داد، پايان يافت.

تاثير مثبت نود از آن روست كه همه ما را با تحمل گفت‌وگوي فارغ از تهديد و تطميع و زور آشنا كرد، به آنها كه مسووليتي دارند، آموخت بايد در برابر افكار عمومي پاسخگو باشند و اين همه، در طول زمان حاصل شد.

اين برنامه تنش‌هاي بسياري را پشت سر گذاشته است؛ تنش‌هايي كه بيشتر ناشي از خشونت كلامي كساني بوده كه تحمل گفت‌وگو و جريان آزاد اطلاعات را نداشتند، اما هر چه پيش رفتيم و هر چه بيشتر تمرين كرديم، تنش‌ها كمتر شد.

مسوولان و چهره‌هاي ورزشي ياد گرفته‌اند برخورد نامربوط و غيرمنطقي در نود، تنها خودشان را ميان افكار عمومي به حاشيه خواهد راند. آنها متوجه شدند با رسانه و با افكار عمومي چطور بايد تعامل داشته باشند. هر چند هنوز هم استثنائاتي وجود دارد.

اين برنامه، گفت‌وگوي دوسويه و متقابل را در فضاي رسانه‌اي و حتي مي‌توانيم بگوييم در روابط اجتماعي ايرانيان، نهادينه كرد.

نود پيشگام فراهم كردن فضاي مشاركت مخاطبان در برنامه‌هاي تلويزيوني است. نظرخواهي پيامكي و بخش دوربين نود به همه مخاطبان امكان داده حرف‌هاي خودشان را از طريق يك برنامه سراسري مطرح كنند.

نود به مردم و مخاطبانش شخصيت داده است و 13 سال هر دوشنبه شب مردم را پاي تلويزيون نشانده و پيوسته بر مخاطبانش افزوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نویسنده : علی
یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:,


امکانات


این صفحه را به اشتراک بگذارید

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 522
بازدید کل : 28583
تعداد مطالب : 167
تعداد نظرات : 209
تعداد آنلاین : 1

درباره نویسنده

علی ٍ به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل : alidl0@yahoo.com

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

وضعیت وبلاگ :

اوقات شرعی :

تبلیغات